لامپ ال ای دی هالوژنی

Show all
لامپ ال ای دی هالوژنی

لامپ ال ای دی هالوژنی

ال ای دی هالوژنی

لامپ‌های هالوژن نوعی لامپ حرارتی هستند. این لامپ‌ها از رشته‌هایی درون گاز هالوژن فشرده شده تشکیل می‌شوند. لامپ‌های هالوژن از لحاظ ساز و کار بسیار شبیه به لامپ‌های رشته‌ای، اما تا حدودی کارآمدتر از آن‌ها هستند. مانند لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های هالوژن از رشته‌های تنگستن استفاده می‌کنند، اما در یک محفظه‌ی از جنس کوارتز، چرا که شیشه‌ی معمولی در فاصله‌ای چنین نزدیک به رشته‌ی تنگستن ذوب می‌شود. هالوژن‌ها معمولا برای نورپردازی تزئینی استفاده می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای سرپیچ‌های خاصی مناسب هستند.

تفاوت لامپ ال‌ ای دی و هالوژن

۱. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ ساختار

ال‌ ای دی‌ها دارای رشته‌های نیمه هادی هستند که هنگام عبور جریان برق می‌درخشند. آن‌ها در تعداد و اشکال متنوعی تولید می‌شوند. از نظر فنی، ال ای دی یک دیود است که الکتریسیته را از خود در یک جهت عبور می‌دهد و در نتیجه تولید نور می‌کند. موج این نور بسته به جنس دیود نیمه‌رسانا ممکن است متغیر باشد.
لامپ‌های هالوژن نوعی از لامپ‌های رشته‌ای هستند، که با استفاده از یک رشته درون گاز هالوژن فشرده تولید نور می‌کنند. این رشته از جنس تنگستن است، اما درون یک محفظه‌ی کوارتز بسیار کوچکتر از لامپ‌های رشته‌ای قرار گرفته است.

۲. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ اثربخشی

اثربخشی لامپ به نسبت نور تولید شده به مقدار انرژی مصرف اشاره دارد که واحد آن لومن بر وات است. به بیان ساده‌تر، این سنجشی است که یک منبع نور چگونه نور را تولید می‌کند. یک لامپ هالوژن با قدرت ۱۰۰ وات حدود ۱۷/۵ و یک ال‌ی دی خود حدود ۹۳ لومن بر وات اثربخشی دارد. هرچه میزان اثربخشی بالاتر باشد، نور تولید شده به ازای هر واحد انرژی بیشتر است.

۳. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ شاخص نمود رنگ

شاخص نمود رنگ (CRI) مقیاسی است که از صفر تا صد متغیر است و توانایی لامپ در ارائه نور کافی برای تشخیص رنگ‌ها را نشان می‌دهد. درجه‌بندی CRI از صد بر اساس یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ واتی است. CRI بین ۸۵ تا ۹۰ برای نورپردازی مسکونی مناسب است. لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن دارای CRI ۱۰۰ هستند که بانور استاندارد روز یکسان است. از طرف دیگر ال‌ ای دی‌ها به اندازه لامپ‌های هالوژن روشن نیستند، بنابراین لامپ‌های ال‌ ای دی معمولی دارای CRI تقریبا ۸۰ هستند در حالیکه CRI بعضی از این لامپ‌ها می‌تواند تا حداکثر ۹۸ نیز باشد.

۴. تفاوت ال‌ ای دی و هالوژن از لحاظ طول عمر

لامپ‌های معمولی دارای طول عمر تقریبا ۷۵۰ تا ۱۰۰ هزار ساعت هستند که بسته به نوع لامپ متغیر است. علاوه بر نوع لامپ، نوع مصرف، مارک تجاری و سایر عوامل نیز می‌توانند بر طول عمر یک لامپ اثرگذار باشند.ماندگاری بالای لامپ‌های ال‌ ای دی در کنار اثربخشی بالای آن‌ها باعث می‌شود که گزینه‌ بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند. لامپ‌های ال‌ ای دی تا ۵۰ هزار ساعت طول عمر دارند. از سوی دیگر لامپ‌های هالوژن نسبت به همتایان ال‌ ای دی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و طول عمر آن‌ها حدود یک سال است که در مقایسه با دوام ال‌ ای دی بسیار ناچیز است.

لوازم روشنایی افق
× مشاوره با کارشناس